یک تعادل دیگر

-----------------------------------------------------------------

همواره #تصمیم‌‎گیری در زمان اجرا رخ نمی‎دهد!

گاهی در میانه راه طراحی باید تصمیم بگیرید که روی کدام یک از دو جنبه‌ی پیشِ رو بیشتر تمرکز کنید و یا مثلا آیا کار انجام شده روی یک جنبه کافی است یا باید ادامه یابد؟

اکنون ما به یک گردنه تصمیم‌گیری در زمان طراحی رسیده‎ایم:

  • همچنان روی شناخت مشتری و ارزش پیشنهادی کار کنیم
  • به نحوه جذب ارزش از مشتری بپردازیم

البته در هر دو جنبه باید نوآوری داشته باشیم. در مورد گام نخست تا این جا زیاد صحبت کرده ایم. در این بخش باید وارد گام دوم شده و #مدل_کسب‎وکار خود را طراحی و تعیین کنیم.

مدلی که نحوه ارزش‎های ایجادشده را به مشتری تحویل داده و ما به ازای آن، ارزشی دریافت خواهیم کرد.

دقت کنید که این، یک #مدل_قیمت‌گذاری نیست!

مدل‏های کسب و کار بسیار متنوع هستند و از اشکال سنتی مانند کارِ ساعتی، فروش محصولات مصرفی و تبلیغات معمولی تا فروش داده، هزینه تراکنش و لیزینگ گسترده شده‌اند.

با وجود فهرست بلند این مدل‌ها، البته راه #نوآوری در ایجاد یک مدل کسب و کار که متناسب با شایستگی‌های محوری و فضای رقابتی شماست، برای شما بسته نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه کتاب #خلق_مدل_کسب‌وکار را توصیه می‌کنیم.

 

#نوپا

#استارتاپ

#مدل_کسب‎وکار