در گام اول به تعریف هایی که از استارتاپ یا «نوپا» شده نگاهی می‌ندازیم:بنیان‌گذار نوپای فروش اینترنتی عینک، نیل بلومنتال می‌گه: «شرکتی که برای حل مساله کار می کنه که مساله آشکار نیست و موفقیت تضمین نشده». سوال اینه که آیا در کسب و کارهای دیگه موفقیت تضمین شده؟

بریم سراغ یه تعریف دیگه.
واژه‌نامه انگلیسی کمبریج نوشته: «یک کسب و کار کوچک که به تازگی راه افتاده». با این تعریف می‌شه یک میوه‌فروشی که پسر همسایه شما تازه تو محل راه افتاده رو «نوپا» دونست؟ نمی‌دونم.
آیا در این‌جا هم باید نظر مشتری یا سرمایه‌گذار یا مدیر پروژه رو بگیریم؟ فکر نمی‌کنم.
واژگان کلیدی که باید در تعریف یک نوپا سایه‌هایی از اون‌ها دیده بشه این‌ها هستن:
سن، رشد، درآمد، سوددهی و ثبات. اما اریک رِیز بوده که مفهوم ریسک رو در قالب عدم قطعیت تقریبا مطلق به این واژه‌ها اضافه کرد. تعریف اون رو نگاه کنید:
«استارتاپ یک نهاد انسانی برای ارایه یک محصول یا خدمت جدید هست که در شرایطی با ابهام بالا ایجاد شده».
به نظر ما این تعریف کامل‌تره.