نوپا


بازار جایی است که مشتریان محصول شما را از آن جا می خرند.

اما اگر فکر می کنید که فقط خریداران مشتریان شما هستند، در اشتباه هستید. کاربر نهایی محصو یا خدمتی که ارایه می دهید هم باید به عنوان مشتری مورد توجه قرار بگیرند. آن ها احتمالا کسانی هستند که محصول یا خدمت شمرا پس از چند بار دست به دست شدن خریداری کهرهده و به کار می گیرند. بسیاری از تحلیل های بازار متوجه آن هاست. پس دو گونه مشتری را همواره در نظر بگیرید:

  • خریداران
  • کاربران نهایی

اما در مواردی تقسیم بندی فوق نیاز به دقت و توضیح بیشتری دارد:

الف) مواقعی هست که برای انججام یک فروش، هم باید خریدار به وسط میدان بیاید و هم کاربر نهایی. مثال معروف، سایت جستجوی گوگل است. وقتی کاربر نهایی عمل جستجو را انجام می دهد، گوگل فضاهای خود را به تبلیغ کنندگان می فروشد.

ب) در بازارهای چند طرفته که شما مانند واسطه ای، دو یا چند طرف را به هم می رسانید، خریداران نیز به چند گروه تقسیم می شوند. همه طرف ها خریدار و در عین حال، کاربر نهایی هستند؛ مثل سایت های حراج که خریداران و فروشندگان را در یک حراجی اینترنتی به هم می رسانند.

می‌بینید که برای شناخت صحیح بازار، باید فهمید که مشتریان به چه شکل‌هایی در بازار حضور پیدا می کنند.


#نوپا

#استارتاپ